Expositie

t/m zaterdag 25 mei 2024
date Kulturhus Holten - Kulturhus Holten

Expositie Gli Affetti

Reeds in de 16e en 17e eeuw eigenden kunstenaars zich begrippen toe als horror, fantasy, comic en passion en probeerden hun kunst te verdiepen door deze begrippen als uitgangspunten voor hun kunstwerken te nemen. Beschouwers moesten in vervoering raken en door emoties overmand worden. De Italianen noemden deze door de kunstenaar zichtbaar gemaakte en door de beschouwer gevoelde emoties “gli affetti”. Er waren 9 affetti, namelijk verwondering, verschrikking, liefde, visioen, passie, beweging, levensechtheid, de oudheid en scherts.

De afgelopen maanden hebben tekenleerlingen uit 4 en 5 havo en 4 en 5 vwo van scholengemeenschap De Waerdenborch één van deze affetti’s als uitgangspunt genomen om een kunstwerk uit de Nagelhoutcollectie om te vormen met als doel een bepaald affetto op te roepen. Niet door figuren in dramatische houdingen en sterke gezichtsuitdrukkingen neer te zetten, maar te kijken wat veranderingen in compositie, kleur, vorm en licht doen om een emotie te laten spreken.

Voor de leerlingen was het een ontdekkingstocht om te ervaren hoe bestaande beelden veranderd kunnen worden door met een andere blik te kijken. De bezoeker kan ervaren hoe een kunstwerk gekleurd is door een nieuwe emotie wanneer het originele kunstwerk uit de Nagelhoutcollectie en het werk van de leerling naast elkaar hangen.

Deze bijzondere expositie is te zien vanaf 2 maart tot en met 25 mei a.s. tijdens openingstijden van het Kulturhus Holten. De toegang is gratis. Voor bezoekers die slecht ter been zijn is een traplift aanwezig.