Lezing

Toegangsbewijs donateurs: € 10,00

Fokke Obbema
Een zinvol leven

Lezing middels een interview met journalste Regien Klein Hegeman, in samenwerking met Bibliotheek Holten.

Fokke Obbema (1962) werkte achtereenvolgens als redacteur buitenland en chef van de economieredactie bij de Volkskrant. Vanaf 2017 is hij boekenredacteur en redacteur ‘Zingeving’. Nadat hij in 2017 een hartstilstand kreeg, ging hij tijdens zijn herstelperiode op zoek naar de zin van het leven.

Zijn gesprekken met bekende en onbekende Nederlanders leverden hem zeven inzichten op die in 2019 verschenen in zijn boek De zin van het leven. In dit boek staan naast Obbema’s persoonlijke verhaal over zijn hartstilstand alle interviews die begonnen met de vraag 'Wat is de zin van ons leven?' Het boek bleek in een behoefte te voorzien: het werd een bestseller. In zijn vervolgboek Een zinvol leven uit 2021 laat Obbema mensen vertellen waar het volgens hen in het leven om zou moeten draaien.

Door het eigen levensverhaal op te tekenen, te beginnen met de vormende ervaringen uit de jeugd en vervolgens die uit de tijd van volwassenheid. De betekenis van die ervaringen kan helpen een levensles te formuleren, die nuttig kan zijn in tijden van tegenslag. Fokke vertelt op boeiende wijze welke wijze lessen hij uit alle gesprekken heeft opgedaan; ook geeft hij zijn kijk op de betekenis van wat bij iedereen door het hoofd dwarrelt: het eigen levensverhaal.

Foto's: Jitske Schols

24 april 2024