Expositie

t/m dinsdag 27 augustus 2024
date Kulturhus Holten - Kulturhus Holten

Van: Kunst als behang, naar: Kunst van belang

De expositie bestaat uit favoriete werken uit de Nagelhoutcollectie, aangevuld met favorieten uit eigen collectie en uit favorieten van eigen werk van Willem van Rappard en Hans Wissink.

In 1991 kwam de toenmalige gemeente Holten dankzij een legaat van de weduwe van voormalig huisarts Nagelhout in het bezit van een waardevolle kunstcollectie, met o.a. schilderijen en beelden van Israëls, Hynckes, Voerman en Rädecker. Een groot deel van deze kunstwerken heeft gedurende een aantal jaren het gemeentehuis van Holten gesierd. Kort voor de samenvoeging van Holten met Rijssen in 2001, werd de Nagelhoutstichting opgericht, met als taak het beheren van de collectie. Het gemeentehuis van Holten werd omgebouwd tot Kulturhus waarin een nieuwe zaal als “Nagelhoutzaal” werd opgenomen. Een permanente expositiegelegenheid was noodzakelijk omdat in het legaat was bepaald dat de kunstcollectie voor het publiek in Holten zichtbaar en vrij toegankelijk moest blijven.

Nu, bijna 25 jaar later, nemen Willem van Rappard, destijds als burgemeester van Holten, verantwoordelijk voor het in ontvangst nemen van de collectie en sinds 2010 voorzitter van de stichting en Hans Wissink, vanaf de oprichting lid van het stichtingsbestuur, afscheid. Ter gelegenheid hiervan hebben zij een expositie samengesteld die deels bestaat uit hun favoriete werken uit de Nagelhoutcollectie, en is aangevuld met favorieten uit eigen collectie en uit favorieten van eigen werk.

Het resultaat is een zeer gevarieerde expositie bestaande uit schilderijen, beelden, tekeningen en foto’s. Deze bijzondere expositie is te zien vanaf 1 juni tot en met 26 augustus op maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur, met uitzondering van de zaterdagen in juli en augustus. De toegang is gratis. Voor bezoekers die slecht ter been zijn is een traplift aanwezig.